Veckans inspiratör Peter Martin

Du är en grundarna till Connecta, ett bolag som blev mycket framgångsrikt under det glada 90-talet. På vilket sätt skiljer

Du är en grundarna till Connecta, ett bolag som blev mycket framgångsrikt under det glada 90-talet. På vilket sätt skiljer sig förutsättningarna för att bygga bolag då och i dag?

Inte så mycket egentligen – det är nog samma axiom som gällde då som nu, möjligen med den skillnaden att riskkapitalmarknaden är betydligt mer utvecklad nuförtiden. Observera att vi startade utan enda öre i riskkapital.
För mig var vår affärsidé absolut viktig, men än viktigare var att till att börja med att omge sig med en liten kärntrupp av superduktiga medarbetare parat med att noga försöka attrahera ”rätt” kunder. Affärsidén går alltid att tillsammans med teamet och kunden att skruva på längs vägen.
Nyss nämnda ingredienser kan jag utan att tveka säga var våra absolut viktigaste framgångsfaktorer, så utan den kombinationen hade det aldrig blivit något bra som det blev. Summa summarum: skulle jag starta ett företag idag skulle tänka på precis samma sätt nu som då.

Vilka stora utmaningar hjälper du dina entreprenörer med som coach och advisor? Vad innebär det du skriver i din LinkedIn-profil: ”-I coach mainly entrepreneurs in every aspect of being successful and grow their business beyond their own comfort zone” i praktiken?

Jag hjälper huvudsakligen entreprenörer som kommit en bit på stigen – alltså de som har passerat start-up-fasen. De har då med andra ord själva funderat ut vad kunden vill köpa. Jag kommer in när de ska ta nästa steg – genom att tex bredda utbudet, hitta nya användningsområden, nya marknader eller helt enkelt tvekar vad nästa steg ska bli. Jag ska också vara ärlig att säga att jag lägger bara tid och energi på entreprenörer i bolag som har hyfsade förutsättningar att lyckas. Livet är för kort för att försöka lära tuppar och höns att flyga riktigt långt.

Vilka råd skulle du vilja skicka med en entreprenör som nyss startat ett bolag 2020?

Som jag skrev ovan: ”affärsidén absolut viktig, men än viktigare är att börja med att omge sig med en liten kärntrupp av superduktiga medarbetare och/eller en partner parat med att noga försöka attrahera ”rätt” kunder. Affärsidén går alltid att tillsammans med teamet och kunden att skruva på längs vägen. Ska bolaget utveckla en produkt eller tjänst som kommer att kräva externt kapital ska entreprenören försöka utveckla så mycket som möjligt egenfinansierat parat med att få en betalade nöjd kund innan de lägger tid och resurser på att attrahera externa investerare. Om inte, är risken stor att entreprenören inte får behålla så mycket ägande av sitt skötebarn.

Kontakta oss

Vilka utmaningar har du idag? - hör gärna av dig!