Veckans inspiratör Per Löfgren

Per, du arbetar ju med att hjälpa företag att ta fram strategier och att genomföra dessa. Vad är det som driver dig?

Per Löfgren, du arbetar ju med att hjälpa företag att ta fram sin strategi och att genomföra den. Vad är det som driver dig?


Jag gillar att bidra där jag verkar. Om jag och de människor jag arbetar med kan bidra till att göra sina företag bättre och att alla deras medarbetare mår bättre, då blir jag glad. Om vi dessutom kan ställa om till en mer hållbar affärsmodell och vara en liten del i att lösa de stora samhällsproblemen blir jag ännu gladare!
Hur kan man tänka och göra som företag när tiderna är så osäkra som de är nu?


Grunden till bra krishantering byggs i vardagen. En sak som hjälpt mig är att arbeta mycket med att bygga tillit och förtroende i styrelse och ledningsgrupp. Det blir så mycket lättare att arbeta med svåra frågor då – och det gäller alla ledare i företaget. Om alla ledare förstår hur de skapar tillit och engagemang i sina team och kan hjälpa teamen att bli självstyrande så är det mycket lättare att hantera både externa och interna motgångar.


Jag tycker om att ha en genomarbetad strategi, affärsmodell och genomförandeplan som styrelse och ledningsgrupp är överens om. De ska vara överens om vart företaget ska på kort och lång sikt, varför företaget finns till och vilka de viktigaste byggblocken är för att ta företaget dit. Jag försöker också hitta arbetsformer där styrelsen hjälper VD och ledningsgrupp att ta fram strategi och affärsmodell. Sen genomför ledningsgruppen planen och styrelsen stöttar och följer upp i genomförandet. Jag tycker det är viktigt att styrelsens och ledningens ”årshjul” är synkade och främjar samarbete. Då blir det lättare att byta ut byggblock i planen och att justera detaljerna när det krävs.


När det uppstår externa eller interna motgångar blir kommunikation ännu viktigare! Om alla i har en tydlig bild av vad som behöver hända det närmaste året och det finns en bra dialog upplever jag att det blir lättare att fånga möjligheter som dyker upp, öka takten i vissa projekt eller investeringar och att bromsa andra när det behövs. Ett bra verktyg är att bestämma sig för i vilket scenario vi behöver fatta vilka beslut, var besluten ska förankras och tas, t ex att prioritera eller stoppa utvecklingsprojekt eller att säga upp medarbetare. Att förbereda sig gör det lättare att fatta beslut.


Hur påverkas du själv av det faktum att tiderna är osäkra?

Det märks tydlig att många aktörer är försiktiga just nu medan det är full fart i andra delar av ekonomin. Orderingången minskar och marginalerna pressas i t ex retail- och byggsektorn, medan exportindustrin fortfarande går bra. Jag upplever att osäkerheten i externa faktorer gör att vissa företag som fortfarande går bra agerar avvaktande. En utmaning är att fortsätta arbeta med omställningen till hållbara affärsmodeller när orderingången viker och marginalerna pressas.

Kontakta oss

Vilka utmaningar har du idag? - hör gärna av dig!