Veckans inspiratör - Frida Finnman

Frida Finnman- affärscoach på Innovatum Science Park i Trollhättan där hon hjälper start-ups att förverkliga sina drömmar

Frida är affärscoach på Innovatum Science Park i Trollhättan, där hon stöttar ”startup bolag” och skapar förutsättningar för att de skall lyckas med sin affärsidé.

Frida, vad anser du är viktigast för att skapa rätt förutsättningar för att lyckas med en affärsidé?

Det är många faktorer som spelar in om man ska lyckas bygga ett skalbart bolag med tillväxt och lönsamhet. De viktigaste är

Unik affärsidé - Din affärsidé bör vara unik och fylla ett behov på marknaden eller lösa ett problem på ett nytt sätt. Det kan vara en ny produkt, en innovativ tjänst eller en väsentligt förbättring av en befintlig idé.  

Kundvalidering - Det är viktigt att göra en noggrann marknadsundersökning för att ta reda på om det finns ett behov på marknaden av din produkt eller tjänst. Ett vanligt fel många gör är att de sätter igång att producera eller bygga sin tjänst innan man stämt av vad kunderna eftersöker.  

Affärsplan - Du bör ha en affärsplan som beskriver din affärsidé, målgrupp, konkurrensläge, marknadens storlek, marknadsföringsstrategi, försäljningsprognoser och ekonomiska planer.  

Anpassningsförmåga - Marknaden och affärsmiljön förändras i en rasande fart, det är viktigt att vara flexibel och ständigt anpassa sig till nya omständigheter och utmaningar.   

Vad tillför du i din roll som affärscoach?

I min roll som affärscoach följer jag bolagen från tidig idé till ett skalbart bolag. Min roll som coach förändras under resans gång, i tidiga faser läggs stort fokus på kundvalidering, IP-skydd, bygga team och öppna upp dörrar. När bolaget har hittat sin målgrupp och läggs mycket fokus på erbjudande, prissättning och paketering i kombination med att vi jobbar med finansieringsstrategin. De flesta bolagen behöver söka extern investering för att ha råd att skala sitt bolag.

Var hittar du dina drivkrafter och har företagande och entreprenörskap alltid legat dig nära om hjärtat?

Jag drivs av att dela med mig av mina kunskaper och hjälpa andra framåt, det gäller såväl i min roll som affärscoach som i privata sammanhang. Jag startade mitt första bolag som 28-åring och har sedan dess startat upp ett antal olika bolag, sålt bolag och investerat i bolag. Jag har aldrig funderat på om jag skulle bli entreprenör, den genen finns nog i mitt DNA.  

Om du skulle ge tre tips till någon som vill realisera en affärsidé, vilka skulle de bli?

Det absolut viktigaste att fundera på är vilka drivkrafter man har. Det är viktigt att affärsidén är något man brinner för på riktigt. Man bör vara medveten om att det i början kräver både blod, svett och tårar och att det kan ta lång tid att börja tjäna pengar på sitt företag.
Om man väl kommit fram till att man verkligen vill satsa och tror på sin idé så är alltid första steget att kundvalidera, dvs bör man undersöka om det finns en marknad som är lika taggad som man själv.

 

Kontakta oss

Vilka utmaningar har du idag? - hör gärna av dig!