Veckans inspiratör - Cecilia Bernard generalsekreterare för Mentor Sverige

Cecilia Bernard är sen 5 år tillbaka generalsekreterare för Mentor Sverige- en ideell organisation som får unga att växa, bli starka och tro på sig själva med hjälp av mentorskap.

Cecilia Bernard är sen 5 år tillbaka generalsekreterare för Mentor Sverige- en ideell organisation som får unga att växa, bli starka och tro på sig själva med hjälp av mentorskap. Hon har en bakgrund som vd i flera bolag inom affärsutveckling, varumärkesutveckling och teknikutveckling och har haft styrelseuppdrag inom digital transformation. Utöver detta så har hon också drivit egen konsultverksamhet samt varit vd för den digitala byrån Making Waves och kommunikationsbyrån B-Reel.

 

Cecilia, Hur blir man Generalsekreterare i Mentor?

Efter många år som konsult-VD motiverades jag av tanken på att få applicera mitt ledarskap i en organisation vars främsta syfte inte var att tjäna pengar. Jag sökte mig därför till den ideella sektorn och fastnade för Mentor, som har en effektiv metod (mentorskap), en viktig målgrupp(ungdomar i socioekonomiskt utsatta områden) och en spännande styrelse (bland annat Drottning Silvia, Stefan Persson och Bertil Hult). Själva rekryteringsprocessen var mycket lik en VD-process. Jag rekryterades via en rekryteringskonsult med flertalet intervjuer med diverse styrelsemedlemmar, tester och referenser.

 

 

Vilka utmaningar (externa och interna) ser du för fortsatt utveckling av er verksamhet?

Externt är det tydligt att behovet av vår verksamhet bara har ökat. Under mina drygt fyra år på Mentor har vi upplevt en tydlig förändring i samhällsutvecklingen. Vi bevittnar just nu hur grundläggande värderingar som demokrati och jämlikhet ifrågasätts, samtidigt som strukturer som tagit decennier att bygga upp rivs ner. Polariseringen är ett faktum, debattklimatet har hårdnat och vi hör allt oftare ett "vi och dom"-tänkande. Det försöker vi motverka genom att skapa möten som annars inte hade ägt rum – mellan ungdomar och vuxna, mellan skola och näringsliv, och mellan människor med olika socioekonomisk bakgrund.

Internt har vi genomgått en omfattande förändringsresa med fokus på prioritering, digitalisering och ekonomisk tillväxt. Det har lett till att vi idag står starkt som organisation. Genom att göra tydliga vägval har Mentor under de senaste fem åren fördubblat antalet verksamhetstimmar och ökat omsättningen med 50 %. Vi har implementerat effektmätning i samtliga program och kan tydligt visa på social return on investment. Våra medarbetare är professionella och trivs på arbetsplatsen.

Nu är vårt nästa steg att bli nationella på riktigt – att skala upp verksamheten så att ungdomar i hela landet får möjlighet att ta del av den.

 

 

Hur mäter ni framgång i Mentor?

 

Vi är extremt KPI-styrda, och alla KPI:er fastställs både på avdelningsnivå och individuell nivå, med kvartalsvisa uppföljningar. En KPI-karta som vi har uppsatt på väggen visar hur målen hänger ihop och vilka som delar ansvar för dem.

Vi mäter både kvantitativa resultat – som antal matcha de mentorpar och hur många ungdomar som nås av verksamheten – samt gör kvalitativa utvärderingar och intervjuer med både mentorer och ungdomar. Vi analyserar även resultat från före- och eftermätningar från våra program som visar effekter på ungas självförtroende, framtidstro och välmående.

Utöver detta använder vi oss också av klassiska nyckeltal från näringslivet, såsom ekonomisk tillväxt, varumärkes kännedom och medarbetarnas trivsel.

Kontakta oss

Vilka utmaningar har du idag? - hör gärna av dig!