”-Var sak har sin tid och nu fortsätter resan”, säger Joachim, avgående VD både för retailföretaget Jula AB och för koncernmoderbolaget Jula Holding AB!
-Ni på Jula har under 19 år framgångsrikt tagit ett svenskt familjeföretag till en stor internationell retailkedja och även breddat
-Ni på Jula har under 19 år framgångsrikt tagit ett svenskt familjeföretag till en stor internationell retailkedja och även breddat verksamheten. Ni har även lyckats behålla den starka företagskulturen i bolaget. Vad är hemligheten bakom framgången?
Som alltid, finns det inte bara en universal hemlighet. För mig har det varit viktigt att vara en god ambassadör och att leva Julaandan. Jag är en person som drivs av att utveckla bolag och människor och jag är nyfiken på att lära mig saker jag inte kan och hela tiden sträva framåt. Jag är också en tävlingsmänniska som gillar att vinna. Jag är utgår också mycket ifrån att bygga ett starkt lag med olika medarbetare som har olika roller och styrkor där vi tillsammans bildar ett starkt lag. Jag har fokus på vad vi åstadkomma och vill skapa förutsättningar för att vi ska kunna ta oss dit.
Jula är ett fantastiskt företag med många duktiga, engagerade och drivna medarbetare där vi har byggt en kultur som människor trivs att arbeta i. Där vi strävar efter att utveckla både oss själva som individer, våra team och vårt företag för våra kunders bästa. Vi har under åren haft ambitionen att växa hållbart med lönsamhet och att utmana oss själva och hela tiden växa. Vi är framåtlutade och proaktiva och vi försöker att se möjligheter.
Jula är ett familjeföretag och det betyder att det inte bara är siffror som räknas. För att lyckas som extern VD att driva ett familjeföretag är det viktigt att vara lyhörd och finna sätt att leverera det företag och den företagskultur som finns i ägarnas vision. På Jula har jag haft förmånen att få arbeta nära tillsammans med en av (i mitt tycke) Sveriges mest framgångsrika entreprenörer Karl-Johan Blank. Som VD finns det aldrig två dagar som är lika varandra och det finns alltid aktiviteter som ska göras, åtgärder som behöver sättas in, planer som ska läggas, problem som ska lösas, kommunikation med medarbetare, ägare, intressenter, kunder mm. Det är fantastiskt roligt. På Jula är vi också hela tiden kommersiella och ser affärer och möjlighet. Vi får aldrig tappa fokus på varför vi finns.
Som VD för denna fantastiska koncern har det varit en otroligt rolig och spännande resa där jag har lärt mig oerhört mycket och jag hoppas att jag har bidragit till att Jula befinner sig på den plats där vi är idag. Efter 19 år på Jula, varav 10 år som VD så känner jag att det är en bra tid för både mig och bolaget att inleda nästa del av resan. Var sak har sin tid och jag är nyfiken på vad jag kan bidra med på andra platser än Jula med den erfarenhet och kunskap som jag har byggt upp. 10 år som VD är en lång tid, men det har varit så roligt, utmanande och stimulerande att det har varit svårt att ta beslutet att sluta.
-Vi vill nu hitta mina två efterträdare. På Jula är det viktigt att vi som ledare är goda ambassadörer och lever Julaandan. Att drivas av nyfikenhet, engagemang, ansvarstagande och med ett stort kommersiellt fokus och en ständig vilja att utveckla och förbättra är en försättning för lyckas som VD på Jula, påpekar Joachim.
- Då vi tidigare arbetat med Executive Searchbolaget Based On People (BOP) i flera rekryteringar har vi gett dem uppdraget att hitta mina två efterträdare. Karl-Johan och Peder (ägare respektive styrelseordförande) arbetar nu tillsammans med BOP för att hitta de personer som tillsammans med ca 4 000 medarbetare skall fortsätta att utveckla Jula koncernen och realisera alla framtidsplaner. Behöver vi tillägga att det är två av Sveriges roligaste och folkligaste VD-jobb?!
Vill du veta mer? kontakta Eva.Holmgren@basedonpeople.se och Per.jerndahl@basedonpeople.se
Kontakta oss
Vilka utmaningar har du idag? - hör gärna av dig!