Veckans inspiratör- Johanna Fagrell Köhler

Du har jobbat i styrelser de senaste 10 åren parallellt med tunga operativa roller, vad har du för tips till

Du har jobbat i styrelser de senaste 10 åren parallellt med tunga operativa roller, vad har du för tips till andra som vill nå en liknande position som din?

Det viktigaste egenskapen som ledare och styrelseledamot är självinsikt. Du behöver känna dig själv för att leda andra. Jag vet vad jag är intresserad av, vilken kunskap jag har och hur jag kan hantera min tid. Jag är väldigt tydlig med det när jag tar på mig nya uppdrag. Jag har hög integritet och energi och gillar att ha kul. Om bolagen ser att jag tillför ett värde och kemin stämmer, då blir det bra.
Att jobba med flera bolag samtidigt berikar mig, men är inget jag kan rekommendera alla. Jag får energi och tillför värde genom det, men jag är nog inte riktigt normal. Jag drivs av utmaningar och förändring och älskar att jobba med utmanande personer. Jag använder erfarenheter och kunskap från olika branscher och skapar värden som inte hade varit möjligt om jag bara hade haft bara ett uppdrag.


Du tillträdde rollen som vd på digitala byrån Creuna för nästan 2 år sedan, hur jobbar du som vd med bolagets kultur och värderingar?

Lite klyschigt kanske men väldigt sant ”culture eats strategy for breakfast”. I de fem VD-jobb jag har haft har kulturen alltid varit nyckeln till lösning. Creuna var inne i en jobbig fas när jag tog över som VD. Vi behövde hitta en ny ryggrad och och visa vilken styrka vi besitter. Så ledningsgruppen och jag började jobba strukturerat med vad Creuna är och våra värderingar från grunden. Vi såg över vision, mission, affärsmål och tog fram nya värderingar som speglade det nya Creuna. Vi införde målstyrning och jobbade aktivt med ledarna. Sen spädde jag på med hela min personlighet för att visa att man får lov att leka och ha kul om man också kan vara väldigt professionell, ödmjuk och leverera högsta kvalitet. På ett år lyckades vi vända kulturen och idag jobbar vi efter våra starka värderingar – love what you do, always connect och Boldly go beyond. Det har gjort att vi attraherar nya kunder och vinner priser i en rasande fart.

Vad är den största utmaningen för Creuna idag?
Helt klart bristen på arbetskraft. Det är ett extremt tryck i vår bransch. Förändringstakten ökar exponentiellt och våra kunder skriker efter digital transformation och customer experience. Samtidigt är konkurrensen om arbetskraft total. Vi konkurrerar med allt och alla om de bästa kompetenserna. Vi löser det genom att jobba i partnerskap med våra kunder och bygga en stark och tydlig kultur för vår personal.

Vad är det mest spännande på Creuna just nu?
I början på 2019 plockade vi upp ett initiativ från våra Creunianer (Creunas medarbetare). Vi startade ett hållbarhetsinitiativ där vi jobbar på tre nivåer. Första nivån är internt. Vi gick med i Breakit Impact Challenge för att ta reda på hur hållbara vi är och hur vi skulle kunna klimatkompensera. Internprojektet har gjort att vi idag är klimatneutrala. Vi har vänt på allt tom vår kost. På Creuna är det vegetariska det normala. Vill du ha animaliskt protein får du beställa specialkost. Andra nivån är den externa – hur teamar vi upp med individer, företag, branschen och andra för att påverka omvärlden mot FNs klimatmål? Vi har flera samarbeten på gång som kommer att lanseras under 2020. Den tredje nivån är den viktigaste – hur kan vi påverka genom vårt arbete? Vi skapade Creuna Climate Review som är integrerad i Creunas metoder och utvecklingsprocess och har i syfte att uppmärksamma våra kunder på hur de kan bli mer klimatneutrala.


Kontakta oss

Vilka utmaningar har du idag? - hör gärna av dig!