Veckans inspiratör - Gustav Berghog, CEO Zmarta Group

Du har ju gjort en imponerande karriär inom B2C, hur kommer det sig att du valde detta spår? Av alla

Du har ju gjort en imponerande karriär inom B2C, hur kommer det sig att du valde detta spår?
Av alla branscher har det länge varit telekom som varit den bransch som lyckas bäst med den digitala utvecklingen sett från ett kundperspektiv. Att jag inledde min karriär inom telekom med fokus på digital produkt- och affärsutveckling inom B2C var därför ett ganska givet val då den erbjöd snabbrörliga kundbeteenden med komplexa digitala produkter som låg i dess absoluta framkant.
Idag jobbar jag lika mycket med B2C som B2B – vårt jobb på Zmarta är att hitta partners inom bolån, lån, elavtal och försäkringar samtidigt som vi höjer medvetenheten hos hushållen samt hos små och medelstora företag om kostnadsbesparingar inom dessa områden. Man kan säga att vi är en mötesplats i vilken vi anpassar våra erbjudanden och kommunikation så att konsumenter och partners kan göra smartare val - en match som skapar en win-win situation för båda parter helt enkelt.
Hur ser du på utvecklingen inom kundkraft och digitaliseringen. Vilka branscher och tjänster tror du kommer att finnas tillgängliga för prisjämförelse i framtiden?
Köparen kommer fortsatt att vara den mest aktiva aktören i processen - med ökad medvetenhet och med mer kunskap om sina olika alternativ.
Inom ett par år tror jag att vi med hjälp av AI kommer kunna skräddarsy kampanjer direkt till konsumenterna när något signifikant sker i dennes liv. På så sätt kommer våra kunder kunna styra över sin köpprocess. Allt kommer bli en symfoni av algoritmer och intelligent, automatiserad information som hjälper konsumenter att få precis den information de behöver för att fatta ett beslut och förse dem med exakt erbjudande som de är i behov av.
För att möta konsumenters komplexa behov behöver fokus därför istället ligga på relationer och att skapa förtroende.
Vad har du för tips till de yngre som vill göra en resa liknande din? Vilka drivkrafter och motivatorer har du?
Välj en arbetsgivare som matchar dina drivkrafter och värderingar, och som ger dig möjligheter att lära dig mer och snabbare än någon annanstans – gå sedan ”all in” i uppdraget.
Min absolut största inspiratör i livet är stridspiloten Maverick i TOP GUN. Vi delar känslan av att kämpa i tuffa förhållanden och passionen i att som underdog lyckas trots att oddsen är emot en. I mitt fall är det förvisso inte att bli en stridspilot i världsklass utan att ta över affärer i behov av förändring och att få dem att växa snabbare än väntat.

Kontakta oss

Vilka utmaningar har du idag? - hör gärna av dig!