Veckans inspiratör – Ellen Pettersson arbetar som hotellchef för Hotel Frantz.

En ung, driven och nytänkande ledare. Ellen leder ett framgångsrikt familjeföretag som driver några hotell. Varför har du valt att

En ung, driven och nytänkande ledare. Ellen leder ett framgångsrikt familjeföretag som driver några hotell.

Varför har du valt att vara ledare; vad driver dig?
Den stora anledningen till att jag har valt att vara ledare är att jag tidigt hittade en passion för servicebranschen. Dels för man som ledare i den här branschen får träffa väldigt många olika typer av härliga människor med väldigt blandad bakgrund. Men också eftersom det är en bransch där bra ledarskap är av väldigt stor vikt eftersom det är så enormt viktigt att skapa en arbetsplats där personalen trivs. För trivs personalen så trivs gästerna vilket är det absolut viktigaste för att driva ett framgångsrikt hotell.
När jag utbildade mig inom Hospitality Management på Glion i Schweiz fick jag se hur statusen i branschen såg annorlunda ut i resten av världen jämfört med Sverige. Det jag vill tillföra är arbetsplatser där människor är stolta och att fortsätta arbeta med och höja statusen i branschen. Att jobba inom service är extremt dynamiskt och kul, det finns inte en dag som ser likadan ut som den andra.

Du är relativt ung. På vilket sätt märker dina medarbetare av det?
Det positiva med min ålder är att jag snabbt snappar upp trender och alltid är hungrig att utveckla produkten vilket jag hoppas skapar en nytänkande och dynamisk arbetsplats. Det i kombination med att jag är med och driver ett familjeföretag bidrar till att jag brinner extra mycket för mitt jobb, vilket jag tror att mina medarbetare märker.
Sedan så är det klart att många situationer som uppstår är helt nya för mig men så tror jag alltid det kommer vara mer eller mindre eftersom det är en ledarroll som täcker väldigt många olika arbetsområden. Så fullärd blir jag nog aldrig utan får se det som en möjlighet att ständigt utvecklas.

Det pratas mycket om hållbarhet och hållbart ledarskap. Hur jobbar du/ni med det?
Hållbart ledarskap är extremt viktigt eftersom branschen har en hög personalomsättning där stress och högt tempo är vardag. Därför jobbar vi med kontinuerliga medarbetarundersökningar och samtal med personalen. Även om jag känner min personal väldigt väl och snabbt kan känna av ifall något är fel så är det viktigt att ha en rutin och ett system där vi hela tiden tar pulsen på organisation för att tidigt kunna agera om något är fel. Hela vår personalstyrka har även fått genomgå en kostnadsfri hälsoundersökning för att få möjlighet att få hjälp med både fysiska och psykiska problem. Detta har verkligen varit ett framgångsrecept för oss då jag ser att vi har lägre personalomsättning än de hotell jag har jobbat på tidigare.
Hållbarhet är självklart en viktigt del idag, vi jobbar konstant med lokala leverantörer i både hotell- och restaurangverksamheten för att ha så liten klimatpåverkan som möjligt. På restaurangen och frukosten förutom detta jobbar vi stenhårt med säsongsbaserade råvaror och alltid bra veganska och vegetariska alternativ. Idag bör hållbarhet vara en hygienfaktor och något man lever med varje dag!

Kontakta oss

Vilka utmaningar har du idag? - hör gärna av dig!